Aflevering 4: Hoe combineer je zelfzorg met je gezin, werk en studies?

Vooraleer we starten zou ik jou willen vragen om even diep in en uit te ademen.

Sluit de ogen.

Laat je schouders zakken.

Je kan ervoor kiezen om je handen op je buik te leggen.

Adem in 

En uit

3x 

Welkom bij de vierde aflevering! In de vorig aflevering overloopten we samen een stappenplan tot plantaardig eten, vandaag gaan we het hebben over hoe je zelfzorg kan combineren met je gezin, werk en studies.

je volgt mensen op Instagram en die delen ontzettend veel tips, of recepten of wat dan ook, maar wat ben jij daar nu eigenlijk mee?

Jouw leven is toch compleet anders dan die persoon?

Voor hetzelfde geld is die persoon wel gewoon dagelijks thuis, terwijl jij dagelijks in de weer bent en van her naar der snelt.

Niet altijd gemakkelijk dus om de tips die gedeeld worden op sociale media en elders, toe te passen op jouw dagelijks leven.

Tijd om hier verandering in te brengen!

Vandaag kom jij te weten hoe je zelfzorg kan combineren met je gezin, werk en studies.

Eerst en vooral is het belangrijk om een duidelijk beeld te vormen van wat jij als zelfzorg ziet. We gaan dus meteen beginnen met een kort reflectiemoment.

Wat is zelfzorg voor jou?

Waar word jij gelukkig van?

Wat brengt jou tot rust?

Hoe ziet jouw ideale dag eruit?

Je hoeft dit niet nu te beantwoorden, je kan dit evengoed even op je gemak beantwoorden en neerschrijven in een schrift of Bambook op een later moment.

Vooral de laatste vraag is belangrijk. In jouw ideale dag beschrijf je dus hoe de perfecte dag er voor jou uitziet. Hoogstwaarschijnlijk zitten daar al zelfzorg momenten in ingebouwd. Nu is de vraag hoe je het kan waarmaken.

Als je voor jezelf 3 belangrijke punten van zelfzorg zou moeten opsommen wat jij echt belangrijk vindt, wat zijn die dan?

Bij mij is dit bijvoorbeeld

  1. meditatie 
  2. de natuur in gaan 
  3. gebalanceerd eten 

& Eigenlijk zijn er nog veel meer, maar dat is dus mijn top 3.

Eens je jouw top drie gevonden hebt, is het aan jou om te kijken hoe je dit kan inpassen in jouw dagelijks leven.

Stel dat jij toevallig dezelfde top 3 als mij hebt en je hebt een drukke job of je het veel werk met je studies, dan zou dit mogelijks een ideale dag voor jou kunnen zijn:

  • Je staat een halfuurtje vroeger op en maakt een wandeling in de natuur. Tijdens die wandeling neem je bewust de tijd om je ergens neer te zetten en te mediteren.

Dat zijn dus al twee vliegen in 1 klap hé, hoe zot is da? En eigenlijk drie! Want je betrekt er ook nog bewegen bij. Easy as that, indeed!

  • Voor het derde puntje, gebalanceerd eten kan je ervoor kiezen om wekelijks 1 of 2 dagen iets uitgebreider te koken, mealpreppen noemen ze dat ook wel. Je hoeft daarbij niet ganse maaltijden te gaan voorbereiden, maar je kan er wel al voor kiezen om bijvoorbeeld wat rijst/quinoa/couscous/boekweit/andere granen te koken, wat groentjes te snijden en evt ook al te bakken in de oven, peulvruchten te koken enzovoort zodat je dagelijks gemakkelijk gezonde maaltijden kan ineen flansen, zonder al te veel werk.

Het lijkt misschien moeilijk en veel werk allemaal, maar dat is het niet. Het start bij jezelf. Hoe ziet jouw ideale dag eruit? Wat vind jij belangrijk aan zelfzorg. Wat zou jij dagelijks op de agenda willen zien staan?

Heb je echt ronduit geen idee en is zelfzorg toch precies een nieuw concept voor jou? No problemo!

Laten we even kijken naar hoe je jouw dag zou kunnen indelen wanneer je rekening moet houden met een gezin, werk, studies enzovoort enzoverder.

Stel je hebt een hele kroost te onderhouden, en daar zitten ook nog enkele kleine schatten tussen die enorm veel aandacht wensen.

Dan lijkt het alsof er absoluut geen plaats meer is voor zelfzorg.

Jammere zaak denk je dan, maar ik kan er toch niets aan veranderen.

Dat kan je dus wel! 

Door een halfuur tot een uur vroeger op te staan, wanneer vrouwlief of manlief en kroost nog slapen, sta je op met een zalig gevoel van rust en ruimte.

Je creëert meer tijd voor jezelf en je staat op met zachtheid.

Een voorbeeld van wat je in dat halfuur/uur zou kunnen doen is het volgende:

  • Laat je gsm uitstaan.
  • Drink een glas water.
  • Noteer drie zaken waar je op dat moment dankbaar voor bent.
  • Mediteer 10-20 minuten.
  • Ga naar buiten en voer de zonnegroet of enkele stretches uit.
  • Maak een wandeling.
  • Schrijf je intentie voor de dag op.

Ik bedoel: HOE ZALIG zou het zijn als je dit gewoon allemaal al gedaan hebt alvorens de wereld druk, lawaaierig en vol ruis wordt?

Door in rust op te staan, ga je die rust ook doorheen de dag gaan ervaren en ben je veel minder gevoelig voor prikkels van buitenaf. Je ervaart niet enkel balans, maar je gaat het ook uitstralen wat dan opnieuw positiviteit met zich mee brengt.

Probeer het eens een weekje en zie wat dat geeft! 

Heb je zoiets van: ja Moika, klinkt allemaal zalig, maar ik zie dat écht niet zitten om nog vroeger op te staan.

No problemo, we zijn niet allemaal ochtendmensen hé! En daar is helemaal niets mis mee. Voor hetzelfde geld ben jij en dagmens, of misschien zelfs een avond of nachtmens.

Daar zijn oplossingen voor! 

‘s Avonds kan je heel gelijkaardig afsluiten:

  • Zet je gsm 1-2 uur voor je gaat slapen uit.
  • Maak een avondwandeling.
  • Mediteer 10-20 minuten.
  • Stretch je lichaam.
  • Neem een korte warme douche of een voetenbadje met zeezout.
  • Smeer je lichaam sensueel in met een olie naar keuze.
  • Drink een glas water.
  • Noteer drie zaken waar je op dat moment dankbaar voor bent.

Et voila! Easy as that ✔️

Toch meer een dag persoon?

Dan is jouw middagpauze jouw heilig moment.

Probeer deze uit te rekken tot minimaal een uur tot 1u30.

Overleg desnoods met je werkgever dat je dan wel een halfuur langer werkt bijvoorbeeld.

Wanneer je een dag persoon bent is het heel belangrijk om overdag ergens jouw moment in te plannen. 

Zo kan je tijdens jouw middagpauze een plekje in de natuur zoeken en hier rustig van je lunch genieten. Zet je gsm zeker uit.

Eet je liever met je collega’s? Eet dan eerst met je collega’s en neem dan toch nog even de tijd om de natuur in te gaan en tot jezelf te komen.

Zit je in het midden van het stad en is er echt niets van natuur, zelfs geen parkje in de buurt?

Ga dan gewoon even wandelen in de buurt, zet je op een bankje en kom even tot jezelf door een korte body scan uit te voeren.

Hoe voelt je lichaam op dat moment aan? Voel je ergens spanning zitten? Probeer die dan los te maken door je ademhaling naar deze plek te sturen. Voel je lichaam volledig ontspannen.

Daarnaast kan je ook even een kort reflectiemoment houden met jezelf. Wat ging er vandaag al goed? Wat iets minder? Kan je hier iets aan veranderen? Hoe voel je je momenteel?

Er zijn dus ontzettend veel mogelijkheden en dus geen excuses om zelfzorg dagelijks op de agenda te plaatsen.

Idealiter probeer je overdag gewoon verschillende zelfzorg momenten in te lassen. Zo kan je zowel ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds een moment voor jezelf nemen. Dat hoeft natuurlijk allemaal niet zo uitgebreid te zijn, al is het maar 10 minuten, dan heb je dagelijks toch zeker een halfuur tijd genomen voor jezelf.

En geloof mij, dat halfuur kan weldegelijk het verschil maken!

Als je kinderen hebt kan je hun ook betrekken bij jouw zelfzorg moment en wordt dat bij uitbreiding ook een zelfzorg moment voor hun.

Zo kunnen jullie bijvoorbeeld samen eens een moodboard maken.

Haal wat oude tijdschriften uit de doos of gebruik Pinterest en maak een collage over hoe jullie je op dat moment voelen.

Zo kan je ook kiezen om eens een moodboard over de toekomst te maken.

Wat is jullie visie op de toekomst. Dit is een heel fijne activiteit om samen met je kinderen te doen. Je doet op dat moment iets voor jezelf, je denkt na over jouw visie, maar je leert ook de visie van je kinderen kennen, zelfs al is dat op dat moment ‘Later wil ik graag een superheld worden.’ Laat de fantasie stromen.

Ook een fijne activiteit om te doen is om samen een gezonde maaltijd te maken, samen gaan kajakken, samen het bos in gaan en bewust te luisteren en op te sommen wat je allemaal hoort. 

Er zijn zoveel opties! 

Tijdens je werk kan je ervoor kiezen om een bepaalde activiteit heel bewust uit te voeren. Stel je werkt in een kledingwinkel, probeer dan eens 10-20 minuten heel bewust te zijn van wat je doet. Voel de stof van de kleding op je huid, kijk naar de kleuren van het kledingstuk, wees heel bewust van de processen die zich allemaal afspelen en hou je enkel en alleen bezig met die activiteit, zit dus niet op hetzelfde moment je gsm te checken of te bellen bijvoorbeeld.

Hetzelfde geldt voor een kantoorjob, wanneer je een administratieve taak uitvoert, probeer hier dan alle aandacht naar te richten en je heel bewust te zijn van het typen van je vingers op het toetsenbord, het zien van de letters die op je scherm verschijnen en samen een woord beginnen vormen.

Door meer bewustzijn in je dagelijks leven te incorporeren ga je dingen opmerken waar je anders geen aandacht voor had. Je toont meer appreciatie en dankbaarheid.

Voor studenten kan meditatie een fijne tool zijn als pauze tussen het studeren in. Ook dansen werkt stressverlagend en zorgt voor nieuwe energie.

Gewoon je favoriete nummer opzetten en helemaal losgaan.

Zalig is dat!

Zefzorg is uiteindelijk niet zo moeilijk in te bouwen in je dagelijks leven. Het lijkt misschien allemaal veel werk, maar door bewust te vertragen en tijd te maken voor jezelf, ga je je productiviteit verhogen en gaan andere taken ineens veel sneller gaan zonder al te veel vermoeidheid en stress dipjes.

Zelfzorg is jouw dagelijkse investering in jezelf.

Eens dat dat een gewoonte is geworden, zal je zien dat het gewoon vanzelf gaat en niet meer als een opdracht aanvoelt.

OH EN!

Vooraleer je vertrekt, wou ik je nog even zeggen dat er iets zit aan te komen dat jou hierin kan helpen om zelfzorg toch een plaats op de agenda te geven.

Heb je hier interesse in? Je kan je alvast op de wachtlijst inschrijven, op die manier krijg je als eerste toegang. 

De wachtlijst vind je gemakkelijk op www.ikeuwa.be/wachtlijst.

Ik ga nog niet te veel verklappen, maar ik kan alvast zeggen dat het echt de moeite wordt en dat je het zeker niet wilt missen 🙂

Voor de rest wens ik jou nog een heerlijke dag toe! ♡